Search
Close this search box.

Ovo je nova zarazna bolest

Možda ste inače smireni, sabrani i opušteni, ali svaki put kada dođete u kontakt sa pojedinim ljudima digne vam se pritisak. Zvuči li poznato? Uvek postoji neko ko samo juri naokolo, uvek kasni i žali se na svoju beskrajnu listu obaveza i toliko vas obaspe negativnošću da srce krene da vam pulsira u ušima.

Kao da njihov stres prelazi na vas. Da li je to uopšte moguće?

Da. Stres može biti zarazan. Nedavna studija je pokazala da nivo stresa kod nastavnika utiče na odgovore učenika. Naime, meren je nivo kortizola (hormona stresa) kod 400 učenika. U učionicama gde su nastavnici bili izmoreni ili emotivno iscrpljeni, nivoi hormona stresa su bili viši. Ovo sugeriše na činjenicu da se stres širi poput zaraze u učionici.

Zašto se ovo dešava?

Iz psihološke perspektive, može se desiti da budete pod stresom kada su drugi napeti, jer osećate empatiju i saosećanje prema njima. Kada oni ,,šize“, vi saosećate i vaš nivo stresa takođe raste. Osim toga, i biologija igra bitnu ulogu. Prisustvo feromona drugih ljudi može uticati na vaš mozak tako da oseća kao da je u opasnosti – iako nikakva pretnja zapravo ne postoji. Drugim rečima, ta iznervirana osoba ispred vas ,,emituje“ osećaj da nešto nije kako treba. Vi to ,,pokupite“ poput virusa i vaš mozak vam signalizira da obratite pažnju na to upozorenje.

Dobra vest je da postoji više načina na koje možemo sprečiti da tuđ stres utiče na nas!

Budite svesni sebe i svog ponašanja

razgovor

Vežbajte ,,veštine svesnosti i pažnje“ kada je u pitanju vaše ponašanje. Vođenjem računa o sopstvenom iskustvu, možete biti svesni momenta kada počnete da ,,usvajate“ osećanja drugih ljudi.

Koristite veštine upravljanja stresom

Vodeći računa o sopstvenom nivou stresa, možete smanjiti uticaj histerije drugih na svoje ponašanje. U te veštine ubrajaju se tehnike opuštanja, vežbe disanja, joga i meditacija.

Napravite granice

Ukoliko neko konstantno pokušava da vam priča o tome koliko je pod stresom i ukoliko vas je previše opteretio, vreme je da uspostavite jače interpersonalne granice. Naglasite da ste, koliko god da saosećate, trenutno previše preokupirani da biste mogli temeljno da diskujutete o tome.

Izbacite to iz sebe

Pustite svoja osećanja napolje. Ispričajte situaciju nekome od poverenja i pitajte ga da li se i on oseća iscrpljeno kada je oko napetih ljudi. Ili zapišite svoje misli. Rasterećenje će nastupiti u oba slučaja.

Istrenirajte svoj mozak

Podsetite sebe da možete saosećati sa nekim, a da ne upijete njegova osećanja. U redu je da mislite o tome kako je vašem kolegi sigurno teško da se stalno oseća ,,na ivici“. Samo imajte u vidu da ne morate i vi isto tako da se osećate.

Da li ste možda vi ti koji emituju stres unaokolo, a da toga i niste svesni? U tom slučaju je ovaj tekst obavezna literatura!

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp