Većina nas provodi sate i sate na društvenim mrežama, ponekad u konstruktivnoj komunikaciji, ponekad čitajući statuse, ogovarajući, hejtujući, a ponekad se sve jednostavno pretvori u “blejanje” bez posebnog cilja i gubitak dragocenog vremena.
Posmatramo neke tamo koji žive lepše od nas, putuju, posećuju sjajna mesta, imaju veliki broj pratilaca i često poželimo da smo na njihovom mestu. Da i mi budemo popularni, da nas prate, dižu u zvezde, da nam šalju poklone i plaćaju nas da postavimo nešto na svoj Instagram ili Facebook profil. Bilo bi divno da možemo “blejanje” da pretvorimo u unosan biznis, zar ne?
Ipak, da li je to stvarno moguće? Na ovu temu popričali smo sa jednim od najuticajnijih stručnjaka za marketing na društvenim mrežama u regionu. Naš sagovornik, u veoma otvorenom razgovoru, bio je Milan Maglov.
Milane, da li je moguće zaraditi i živeti od popularnosti na društvenim mrežama?
“Ja ću biti veoma otvoren i bez dlake na jeziku. Tvoje pitanje je slično onom da li je moguće obogatiti se kao fudbaler. Naravno da jeste, ali koliko ljudi to može? Gomila je dečaka koji maštaju da igraju za reprezentaciju, da odu u inostranstvo, da zarade ogroman novac i koliko njih to zaista uspe? Jako malo. Isto je sa popularno zvanim “influenserima”. Jedna je Zorana od 7 miliona ljudi u Srbiji. Ako se uzdate u to, bolje igrajte Loto. Nekako bih voleo da, posebno mladi ljudi, preusmere svoje misli na druge stvari, a ne da zavide raznim Sorajama što imaju novi Mercedes ili što su se slikale pored Burdž Kalife.”
Čekajte, vi znači hoćete da kažete da pored ovolike priče o potencijalu društvenih mreža, zapravo od toga “nema hleba”?
“Ne. Hoću da kažem da bi trebalo da preusmere svoje misli. Ima toliko ljudi koji imaju potencijala, a ne znaju gde da ga usmere. Zapravo se, radeći na društvenim mrežama, može odlično zaraditi. Da li te zanima kako?”
Naravno. Valjda svako ko klikne i otvori ovaj intervju iščekuje vaš odgovor!
“Neću ja otkriti ništa revolucionarno, ali možda ću nekim ljudima otvoriti temu za razmišljanje. Imamo dva načina za zaradu koristeći društvene mreže. Jedan je da nešto prodajemo putem društvenih mreža, a drugi je da se bavimo community managementom, odnosno da za druge biznise vodimo njihove društvene mreže. Počeću od ovog drugog jer vam je možda jasnije da se može nešto prodati putem društvenih mreža, ali je i u tom slučaju važno da znate ovo drugo. Naime, trenutno je u procvatu marketing na društvenim mrežama. Svaki veliki, srednji ili mali biznis prepoznaje važnost toga da se ljudima predstavi na Facebooku i Instagramu. Stoga je sve više pozicija upravo za kadrove koji će to raditi. Koji će osmišljavati kako da se neki biznis bolje pozicionira i na kraju krajeva proda na društvenim mrežama. Konkurencija je velika, ali ako to uradimo na pravi način, uspeh je siguran.”
Da li smatrate da svako može da se bavi community managementom i šta je uopšte potrebno da bi vas neko angažovao da vodite njegove društvene mreže?
“Ne može svako time da se bavi, ali mnogo više ljudi može na ovom polju da postigne uspeh i kreira karijeru nego na polju influensera. Danas svaki restoran, frizerski salon, sportski teren, veća firma ima potrebu za prisustvom na društvenim mrežama. Često to ljudi ne mogu i ne umeju sami. Stoga angažuju freelancere da to rade eksterno ili ih zaposle u svoju firmu. Dosta većih firmi ima tim od nekoliko ljudi koji se time bave. I za tim poslom će biti sve više potrebe. A šta je potrebno?
Pa pokušaću da uprostim jer bih sada mogao da vas zaplašim nekim strateškim planiranjem itd. koje je često potrebno za veće sisteme. Kada je o prosečnom biznisu reč, bitno je da umete da osmislite nekoliko rečenica kojima ćete nešto predstaviti ljudima, bitno je da osmislite vizual, odnosno fotografiju ili na primer video ili možda neki drugi sadržaj koji će imati vrednost za taj biznis i pratioce istog. Ja zapravo volim da uprostim stvari. Ja sam uvek pristojno pisao, a radio sam na primer na svojim veštinama fotografisanja, Fotošopa, organizacionim sposobnostima itd. Naravno ne mora jedna osoba sve da zna. Kada radite u timu vi možete imati pomoć grafičkog dizanjera i ostalih članova tima. Ja igrom slučaja sve ovo umem da radim sam jer sam tako želeo. Bitno je imati svest kako da najbolje upakujete to što želite da predstavite i prodate na kraju krajeva.”
Kako neko ko ima interesovanja o tome može da nauči više? Kako da osmisli pravilno da se predstavi ili na primer da njegova objava dođe do što većeg broja ljudi, da sponzoriše nešto, kada je uopšte najbolje vreme da nešto objavi i sve te tehničke stvari koje mogu da ih zanimaju?
“OK, sada stvarno navodiš da ovo bude samopromocija. Ali sve što si pomenula ljudi mogu da nauče na mojim kursevima. Ja ne samo što vodim stranice najrazličitijih biznisa već i ljude širom regiona edukujem na tu temu. Na moje kurseve dolaze i ljudi koji žele da rade za druge i oni koji imaju svoje biznise koje žele što bolje da predstave. Ipak, ako ne žele da dolaze na kurs koji je zaobilaznica, mogu sve te informacije pronaći na internetu i moraju da testiraju.”
Pomenuo si i prodaju putem društvenih mreža!?
“Ja da se ne bavim poslom community managera i edukatora, sigurno bih nešto prodavao putem društvenih mreža. Imate toliko proizvoda, mnogi ljudi imaju hobi i već sami nešto proizvode ili možete pronaći proizvode na stranim web sajtovima koje možete preprodati. Nedavno sam upoznao čoveka koji dva puta mesečno ide u Kinu i donosi najrazličitije stvari koje ovde prodaje, ali i snabdeva druge ljude koji vrše prodaju tih stvari putem Instagrama ili Facebooka. To je sjajno. Ne morate čekati da vas neko zaposli. Možete zaposliti sami sebe. Samo je potrebno malo znanja kako da to što prijemčivije predstavite na društvenim mrežama i upakujete da ljudima bude poželjno.”
Često se priča o zaradama i novac jeste motivacija kada govorimo o ovom poslu. Da li je tajna koliko ti zarađuješ i koliko prosečno može da se zaradi radeći na društvenim mrežama?
“Ljudi imaju razne zablude. Misle da ako se neko slika sa nekim proizvodom da je dobio 500 eur za to. To je zapravo smešno, jer vrlo često „wannabe influenseri“ to rade bez nadoknade ili za kompenzaciju. Ipak, ljudi koji se bave marketingom na društvenim mrežama ili prodajom neretko mogu da zarade zaista ozbiljan novac. Sve zavisi koliko ste dobri u tome. Ja mogu da zaradim mesečno deset srpskih plata zato što dajem vrednost i biznisima sa kojim sarađujem i ljudima koji dolaze na moje kurseve. Prosečno se za vođenje društvenih mreža, kada ste freelancer, naplaćuje od 200 do 400 evra mesečno. Naravno ima i ljudi koji rade za 50 evra mesečno, a ima i agencija koje naplaćuju nekoliko hiljada evra mesečno. Red veličina u svemu postoji. Kada je u pitanju prodaja, tu zaista zavisi kakav proizvod prodajete i mnogo zavisi od toga kako ga predstavljate ljudima.”
Šta bi rekao da je tvoj najveći uspeh?
“Ovo nije lako pitanje. Ja sam srećan što sam mnogo stvari uspeo sam. Nemam ništa protiv timskog rada, ali sve što sam uradio u poslednjih nekoliko godina uradio sam sam. To je teži put jer treba mnogo motivacije, samodiscipline, organizacionih sposobnosti. Rezultat toga je, na primer, da sam zbog svih tih aktivnosti nedavno kupio stan, pa je eto to jedan od mojih velikih uspeha.”
Na Instagramu vas prati oko 30 hiljada ljudi, a na Facebooku preko 28 hiljada, na tvom profilu i stranici. Šta misliš da privlači ljude da te prate? Na neki način i ti si influenser.
“Kada se radi o društvenim mrežama mojih klijenata ja sam surovo profesionalan. Ipak, kada se radi o mojim ličnim profilima, tu ljudi mogu da vide moj život skoro pa na tacni. Ranije sam bio mnogo aktivniji na Facebooku, ali sada je moja omiljena društvena mreža Instagram i putem Insta storija bukvalno mogu da kreiram svoj reality kada to poželim. Ljudi valjda vide da ne glumim, da sam opušten, da umem da budem i otkačen i lud i ozbiljan. Mislim da je humor važna stavka tako da mi često ljudi pišu da sam im popravio dan, a na sve to meni je ceo taj koncept “izduvni ventil”, tako da svi valjda imamo korist od toga.”
Imaš li neku poruku za ljude koji će ovo čitati i na koji način mogu najlakše da te pronađu na internetu?
“Moja poruka je da ne budu slepci. Znate, kada je neko zaista slep nije mu lako i to je ogroman hendikep, ali čini mi se da su mnogi ljudi slepi na drugi način. Mnogo je lakše žaliti se, kukati, okriviti nekog drugog za neuspeh i stagniranje u životu. Napregnite mozak, otvorite dobro oči, razmislite šta želite i KRENITE ka tome. Ako na tom putu shvatite da to ipak nije za vas i to je nešto, jer ćete verovatno doći i do nekih drugih korisnih saznanja.
Ništa nećete uraditi ako ne krenete u akciju i ako ostanete slepci. To je onda vaš izbor i nije mi vas žao. Ako krenete, radite, koristite svoj mozak, ako ste ispravni i vredni – svaka vam čast. Ostvarićete uspeh sigurno.
Mene možete pronaći tako što ćete iskoristiti taj mozak koji sam pominjao. Ili ukucajte Milan Maglov na Google – u ili posetite www.maglov.rs ili me pronađite na Facebooku i Instagramu @milanmaglov. Evo sada ako odete na moj Instagram profil sigurno vas čeka neki Insta story… Možda ćete pomisiti “Bože kakva budala”, a možda ćete mi napisati “Care, kakav si ti meni kralj”.”