Search
Close this search box.

Da li zavisite od tuđeg mišljenja?

Samopouzdanje podrazumeva pozitivno vrednovanje sebe. Sa tim se ne rađamo, već ga stičemo odrastanjem i sazrevanjem. Samopouzdanje se gradi i ruši, pa se ponovo stvara. Svaka nova životna situacija, problem koji smo rešili, bio on mali ili veliki, jeste rad na sebi i rad na jačanju samopouzdanja. Sve ovo zvuči veoma jednostavno, ali problem nastaje onda kada osoba uprkos svemu navedenom nije svesna svoje vrednosti i sebe uopšte, pa u neretkim slučajevima dolazi do pojave anksioznosti, koja se manifestuje simptomima kao što su znojenje dlanova, nepravilno disanje, crvenilo u licu, podrhtavanje glasa, ubrzan rad srca itd. 

Socijalna anksioznost je strah od socijalnih situacija. Pod tim se obično podrazumevaju nepoznate situacije ili one u kojima nas neko posmatra ili procenjuje. Nekima su one do te mere zastrašujuće da čine da osoba postane nervozna na samu pomisao na njih. Glavna stvar koja stvara nelagodu jeste strah od toga da ćete se obrukati u javnosti uprkos tome što ste svesni da je taj strah iracionalan i preteran. Jednostavno mu se ne možete odupreti jer on vlada vama. 

Ključ prevazilaženja ovog problema jeste upravo u tome da jačate svoje samopuzdanje, sa kojim je ova pojava i povezana. Za početak je veoma važno da znate da niste jedini koji imate ovu vrstu problema. To što vam stvaraju nelagodu situacije kao što su upoznavanje novih ljudi, situacije u kojima ste u centru pažnje, javni nastup, događaji u kojima treba da govorite sa važnim ljudima ili autoritetima, ljubavni sastanak, telefonski razgovor sa nepoznatom osobom, polaganje ispita, čekanje u redu u banci, pošti ili samoposluzi, odlazak na žurke ili druga okupljanja… nipošto vas ne čini manje vrednim u odnosu na druge. To samo znači da ste prestrogi prema sebi i da bi taj stav trebalo da promenite.  

Suočite se sa problemom koji imate. Dakle, nemojte izbegavati situacije u kojima ste okruženi ljudima, jer kroz interakciju sa njima, vi zapravo upoznajete sebe. Druženje je najbolja terapija. Kada se nađete u situaciji koja vam stvara nelagodu, zapitajte se: “Šta je najgore što može da mi se desi?”

Kada sebi odgovorite na to pitanje, mnogo ćete lakše nastupiti pred nepoznatom publikom. Jednostavno budite spontani i ne procenjujte dešavanja previše. Ne treba uvek prodirati u dubinu stvari, naročito kad su one banalne i svakodnevne, poput vožnje gradskim prevozom ili čekanja reda na šalteru.  

Idite kroz život s tim da nema nijednog razloga da mislite da je neko drugi bolji od vas i da je mišljenje drugih ne određuje vaš život. Nemojte se bojati da kažete ono što imate misleći da vaše mišljenje nije važno, ma koliko ljudi vas slušalo. Koliko god da se ljudi  ne slažu sa vama, uvek će biti i onih koji će vaše mišljenje deliti. Uostalom, neslaganja stvaraju diskusije koje čine da radite na tome da branite i argumentujete svoj stav, ali i da naučite nešto novo.

Na kraju je najvažnije da upoznate sebe. To nije ništa novo. To je ono što su još Stari Grci govorili i čime su se vodili. Tako ćete postati mudri, svoji i nećete se bojati da kažete ono što mislite. Pa i ako vam je važno šta drugi o vama misle, ceniće vas ako imate šta da kažete i ako verujete u svoje reči.

Kliknite ovde i proverite da li imate zdrav odnos sa sobom?

Lidija Stoisavljević

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp