Kada kažete: organizator venčanja – pomislite na nju. Martina Rakić je najpouzdanija u svom poslu, kako u rodnoj Hrvatskoj, tako i u čitavom regionu. Njena agencija Weddings in Croatia ne samo da nema greške kada je o organizaciji ovih svečanih proslavi reč, već je otišla i korak dalje, pa mlade ljude edukuje kako da i oni postanu priznati u ovom poslu. U intervjuu za mycupoftea.rs otkrila je brojne detalje bez kojih nijedno venčanje ne bi bilo savršeno.
,,Iako sam po struci profesor hrvatskog jezika i književnosti, karijeru u industriji venčanja započela sam 2008. godine, kada sam se priključila agenciji za organizaciju venčanja u Istri. Tokom godina specijalizovala sam se za venčanja u inostranstvu, pa 2013. godine s koleginicom, Ivom Kraljevic Licardo, pokrećem brend Weddings in Croatia. Organiziramo venčanja za mladence iz celoga svijeta, prvenstveno na području Istre.
Kontinuiranom edukacijom i aktivnim učestvovanjem u on-line zajednici organizatora venčanja razvijam veštine i obogaćujem iskustvo na dnevnom nivou. Od decembra prošle godine radim kao glavni predavač akademije ,Postani organizator vjenčanja!’ koja ima za cilj da edukuje mlade ljude koji planiraju karijeru u industriji venčanja, s krajnjom vizijom da se na tržištu profilišu kvalitetni i profesionalni organizatori venčanja, koji će svojim znanjem i iskustvom doprineti unapređivanju čitave branše.”
Zanimalo nas je šta uraditi kada dobijemo verenički prsten o kojem smo celog života maštale?
,,Nakon inicijalnog oduševljenja, mlade obično uhvati panika. Nakon što ste na društvenim mrežama objavili fotografiju vereničkog prstena, kreće teži deo… Stavke koje prve morate definisati su okviran broj zvanica, tip ceremonije i lokacije za svečanu večeru, željeni datum venčanja (ili mjesec) i okviran budžet. Prvi korak je izdvojiti vreme i sa partnerom otvoreno porazgovarati o željama i planovima. Obilaženje lokacija i upoznavanje s dobavljačima pre nego što odredite ove stavke neće vas odvesti daleko. Broj zvanica jedan je od ključnih elemenata koji će uticati na odabir lokacije, nakon čega sledi datum, a tek onda dolazi na red izbor benda i fotografa. “
Koliko vremena je optimalno potrebno za organizaciju venčanja?
,,Zavisi od toga koliko imate slobodnog vremena i imate li pomoć organizatora. Idealno bi bilo oko 12 meseci. Treba voditi računa da su neke od najatraktivnijih lokacija rezervisane i godinu i po dana unapred. Ipak, jednostavnija venčanja, s manjim brojem zvanica, moguće je organizovati i za nekoliko meseci, a ako se odabere dan koji nije subota, što se često desi s obzirom na to da inostrani parovi dolaze u Hrvatsku na nekoliko dana, pa im je svejedno koji će dan biti, situacija postaje još jednostavnija.”
Koje stavke su najbitnije za venčanje, a šta je to na čemu možemo uštedeti i na koji način?
,,Moje lično mišljenje je da na fotografijama ne treba štedeti, jer to je ono što nam ostaje zauvek. Isto tako, svi elementi koji na neki način utiču na komfor gostiju su nužni i to nije nešto na čemu treba gledati na svaki euro. Moguće je ostaviti manje vremena između obreda venčanja i svečane večere, čime ćemo uštedeti na koktel partiju ili napraviti selekciju pića koja će se posluživati tokom venčanja kako bismo taj deo troška držali pod kontrolom. Odabirom sezonskog cveća i zelenila mogu se ostvariti značajnije uštede, kao i angažovanje DJ-a umesto benda. ,Uradi sam’ varijante uglavnom nisu pravi put do uštede, posebno ako nemate prakse s takvim tipom projekata (loša procena potrebnog repro materijala, utrošak vremena, preciznost izrade…).”
Koji trendovi će dominirati na proslavama venčanja 2016. godine?
,,U ovoj godini i dalje ćemo viđati rustične boho dekoracije, uključujući staklene posude omotane čipkom, hipsterske bicikle, drvene putokaze i polaroide. Ono što me posebno veseli su ,food stations’, odnosno stanice s hranom poput desertnog stola, kokica, sušija ili pečenja palačinki. U vizuelnom smislu, naglasak će biti na metalik efektima, zlatnoj i srebrnoj boji, posebno na štampanim materijalima.”
Na šta treba posebno obratiti pažnju kada je venčanje u pitanju i da li postoji nešto što je važno, a mladenci to često propuste?
,,Mladenci koji planiraju venčanje na otvorenom moraju biti fleksibilni i spremni na kompromise. Imajući na umu da loši vremenski uslovi mogu poremetiti inače savršeno isplanirano venčanje, treba uvek imati rezervnu lokaciju za ceremoniju i svečanu večeru, kao i nešto dodatnog vremena za fotografiranje. Isto tako, razmišljajte unapred i uplatite venčano osiguranje za slučaj lošeg vremena ili više sile. Na vreme se osigurajte od svih potencijalnih problema koje nosi venčanje na otvorenom.”
Da li je organizator venčanja zaista potreban, budući da mnogi hoteli i restorani imaju svoj tim koji može da obavi mnogo posla umesto mladenaca?
,,Kao što sam naziv kaže ,koordinator na lokaciji’ (engl. venue coordinator) je osoba koja je zadužena za sve detalje oko same lokacije (hotel, restoran i sl.). Dakle, to su koordinatori koji mogu nadgledati tok zbivanja na vašem venčanju, ali samo u određenom opsegu. Koordinator određene lokacije vodi računa o interesima lokacije, a koordinator venčanja vodi računa o interesima mladenaca. Osim toga, ako je u venčanje uključen veliki broj dobavljača ili je ceremonija venčanja na različitom mestu od svečane večere, mladenci koji nemaju koordinatora slavlja, prepušteni su sami sebi u određenim segmentima. Takođe, ne smemo zanemariti da lokacije imaju česte promene zaposlenih u segmentu prodaje i organizacije događaja, tako da se vrlo lako može dogoditi da osoba s kojom ste se dogovarali uopšte ne bude deo tima te lokacije u trenutku realizacije venčanja.”
Šta biste preporučili budućim mladencima?
,,Uvek se dobro raspitajte što je uključeno u cenu, odnosno koji su dodatni troškovi. Da li se plaća iznajmljivanje prostora ili je uključen u cenu menija? Uključuje li cena pozivnice štampu i kovertu? Svira li bend do određenog vremena ili sve dok ima zvanica na podijumu za igru? Uključuju li cvetni aranžmani i iznajmljivanje vaza? Da li presvlake ulaze u cenu ili se dodatno iznajmljuju?
Nemojte ništa pretpostaviti, nego dobro ispitajte sve potencijalne dodatne troškove, kako se ne biste iznenadili prilikom konačnog obračuna.”
Foto: Privatna arhiva