Svi smo imali problema na poslu. Dosadni zadaci, iritantni šefovi, kolege tračare i automati koji imaju kafu istog ukusa. Ponekad se te male stvari mogu skupiti i stvoriti nešto mnogo gore – toksično okruženje. To podrazumeva da je na vašem radnom mestu psihički nepodnošljivo raditi. Ne zbog same prirode posla ili plate koja je uvek mala, već zbog emotivne dinamike mesta koja je disfunkcionalna.
U takvom okruženju radnici mogu biti maltretirani od strane šefova ili kolega, politika firme je nejasna, naporni rad se ne prepoznaje, a vi možete otići s posla sa glavoboljom i neverovatnom željom da ažurirate LinkedIn profil.
Pročitajte: Evo zašto niste dobili posao
Ovakva situacija se ne može uvek popraviti. Nekada menadžment može preokrenuti stvari, ali radnici obično nemaju moć da iniciraju takvu vrstu promene. Tako da, ako mislite da se nalazite na toksičnom radnom mestu, probajte da izdržite dok ne nađete novi posao.
Prvi korak ka oslobađanju od loše situacije na poslu je shvatanje da se nalazite u jednoj takvoj. To nije uvek lak zadatak. Iskoristite za to ovih pet stavki koje vam mogu poslužiti kao vodič. Ako svaka bude podsećala na vašu kancelariju… pa, bilo bi dobro vreme da osvežite svoj CV.
- Vaš šef je nedostupan
U lošem poslovnom okruženju vrlo često je u blizini loš šef koji ne poštuje granice, slabom komunikacijom ili neprimerenim načinima izražavanja besa ili razočaranja. Plaćanje cene za sve to se ne završava po završteku radnog vremena. Stres se javlja na svakodnevnoj bazi i može vam narušti dobrobit.
Kako može da izgleda: Ovakav šef će vrlo često prekinuti razgovor jer je izgubio interesovanje, otvoreno će ponižavati druge tako što će otvoreno isticati njihove mane pred kolektivom, podsećaće svoje podređene na njihovu ”ulogu” u organizaciji, uzimaće zasluge za uspehe, ali će uperiti prstom na druge kada stvari ne funkcionišu kako treba.
Kako možete pomoći sebi: Ignorisanje šefa je poprilično teško jer slušanje njega ili nje je praktično vaš posao. Možete postaviti emocionalna ograničenja – na primer, podsećajte sebe da stvari koje vam šef kaže nisu odraz vas ili vašeg rada, već njegovog ili njenog ega i problema sa samopouzdanjem. Znači, razlog što se vaš šef tako ponaša nije zbog toga što vi to zaslužujete. Jednostavno je kreten.
- Niko ne komunicira jasno
Veštine komunikacije nam dozvoljavaju da smirimo svađu sa partnerom ili prijateljima, da imamo odličan seks i da budemo sigurni da se nismo ukrcali na avion za Beč umesto za Berlin. Ona omogućava i da uradimo ono što treba na poslu. Dobra komunikacija na poslu pomaže nam da razumemo šta se od nas očekuje kao i to da li smo ispunili ta očekivanja. Tako da, ako su komunikacione mreže zamršene, to je jasan znak da je okruženje loše.
Kako može da izgleda: Nedostatak komunikacije, indirektna komunikacija, čuvanje informacija za sebe i davanje pogrešnih informacija.
Kako možete pomoći sebi: Ne možete nikoga prisiliti da bude direktan prema vama, nažalost. Sve što možete da uradite je da vi sami budete otvoreni i da se držite svih sredstava pisane komunikacije. Koristite beleške kako bi vaša dokumenta i projekti bili jasno organizovani. Sredite i vaše prijemno sanduče za e-mail. Tako ćete lako moći da dokažete da vas je neko izostavio sa mejling liste ili da je dao pogrešan podatak.
Pročitajte: 4 osnovna razloga za problematičnu komunikaciju roditelja i tipičnog tinejdžera
- Niko ne želi da preuzme odgovornost
U idealnom svetu, niko od nas nikada ne bi morao da preuzima odgovornost ako nešto na poslu (ili bilo gde drugo) krene po zlu. Nažalost, u našem svetu, preuzimanje odgovornosti je jedna od osnova zrelosti i etičkog života i bez toga je jednostavno nemoguće rukovoditi radnim mestom.
Kako bi moglo da izgleda: Za svaki problem krivi se neko van ili u kompaniji. Više pažnje se posvećuje krivljenju drugih nego rešavanju problema koji je nastao.
Kako možete pomoći sebi: Opet, povlačenje emocionalnih granica je sjajna tehnika. Nađite načine da podsetite sebe da krivica koju nabacuju vama ili ljudima oko vas nije zbog vašeg učinka, već zbog nezdrave atmosfere na radnom mestu.
- Vaš rad je potcenjen
Da li unapređenje na vašem poslu nema nikakve veze sa tim ko dobro obavlja svoj posao? Da li ste preuzeli posao od nekoliko kolega, ali niko to nije vrednovao? Potcenjivanje rada svojih zaposlenih je jedna od najgorih situacija – kombinuje narcisoidnost šefa i lošu komunikaciju u jedan ogroman problem.
Kako bi moglo da izgleda: Ovaj problem se može ispoljiti na milion različitih načina – od toga da šefovi ne vrednuju činjenicu da ste celu noć radili na složenom projektu, do toga na oni uzimaju zasluge za vaš rad. Možete primetiti i da vaše ideje nisu razmotrene od strane uprave i da vaš napredak na poslu nije srazmeran količini truda koji ulažete.
Kako možete pomoći sebi: Ako vaš šef ignoriše vaš naporan rad, verovatno ćete se osloniti na sopstveni sistem podrške koji će vas podsećati da radite dobar posao, dok tražite novi.
Pročitajte: Zašto se stidimo?
- Vaše kolege prave klanove
Imati prijatelje na poslu je nešto što nam mnogo pomaže da preguramo radni dan. Jasno je da se neće svi na poslu međusobno voleti – tako da nemojte paničiti ako ima nekoliko odvojenih krugova ljudi. Međutim, ako je situacija u vašoj kancelariji takva da postoje klanovi koji čak nisu ni dovoljno civillizovani jedni prema drugima, čak i kad rade zajedno na projektima, onda se tu događa nešto mnogo gore. Postoje klanovi koji čine da odlazak na posao bude kao odlazak u srednju školu ili još gore, u zatvor.
Kako bi moglo da izgleda: Određene grupe ljudi opšte samo jedni sa drugima – i otvoreno su prijateljski nastrojeni prema onima koji toj grupi ne pripadaju. Tu su, naravno, tračevi, ogovaranje i nedostatak interesa za rad sa bilo kim drugim osim sa članovima tog klana.
Kako možete pomoći sebi: Najbolja stvar koju možete učini za sebe, u ovoj problematičnoj situaciji, je da u odnosu sa klanom ostanete uljudni i profesionalni koliko god možete. Međutim, koristite to vreme da sredite svoju biografiju, tražite novi posao i da se gubite odatle!